Succesverhalen
Als docent levensbeschouwing probeer ik zoveel mogelijk aan te sluiten bij de belevingswereld van de leerlingen.
Tieners taal geven voor taboes. Midden in je identiteitsvorming leren wat wél en wat niet kan, een leuke leerzame uitdaging.
In een pestsituatie heeft iedereen een rol! Niet alleen de ‘pester’ en het ‘slachtoffer’. We helpen elkaar om een veilige sfeer te creëren binnen de groep.
Projectonderwijs draait niet om cijfers, maar om vaardigheden voor het leven: samenwerken, kritisch denken en jezelf presenteren. Leerlingen ontdekken de wereld én zichzelf, dat mag met vallen en opstaan. Als projectdocent vind ik het prachtig om te zien hoe een verlegen brugklasser uitgroeit tot een jong mens dat zichzelf kent en durft te laten zien.
Ik geef Frans en ben mentor van een Ecolyceum-brugklas. Mijn leerlingen zitten in de gymnasiumvariant. Ik vind het leuk om mentor van deze klas te zijn. Niet alleen omdat het gewoon erg leuke kinderen zijn, maar ook omdat ze me steeds weer verrassen.
Ik heb erg genoten van het brugklasproject ‘Democratiespel bij de gemeente’. Met twee klassen hebben we in de zaal van de gemeenteraad van Deventer een echt debat gevoerd. De leerlingen vormden politieke partijen en een paar leerlingen namen de rol van ‘journalist’ op zich.
In de brugklas begon ik in een havo/vwo klas. Ik had een havo/vwo advies van de basisschool en dacht zelf eigenlijk dat ik vwo wel aankon. Maar om dit via een havo/vwo brugklas te doen, vond ik ook wel goed.
Laura heeft een oudere zus. Die ging ook al naar De Boerhaave en heeft inmiddels haar havo diploma op Het Vlier gehaald.
De Boerhaave is overzichtelijk. Verdwalen gaat niet lukken! Je weet altijd welke vakken je op welke verdieping hebt. Bijvoorbeeld, Nederlands is altijd op de tweede en Frans op de eerste verdieping.
Ik vind Engels en Geschiedenis leuke vakken en ‘toevallig’ zijn dit ook de leukste docenten. Met andere docenten of vakken heb ik dan weer wat minder.
Ik heb twee keer meegedaan met de musical van De Boerhaave. In mijn eerste jaar gaf ik me op. Ik wist niet precies wat me te wachten stond, maar het leek me wel iets. Nou, dat heb ik geweten.
