Wil jij een voorlichter in jouw groep 7/8?
Open huis boerhaave

Op De Boerhaave sta je er niet alleen voor. Je krijgt een mentor: iemand die jou goed leert kennen en er speciaal voor jou is. 

Je spreekt je mentor regelmatig. Bijvoorbeeld om te praten over hoe het leren gaat, of over hoe jij je voelt in de klas. Zit je ergens mee? Dan kun je altijd bij je mentor terecht. Ook je ouders kunnen met vragen of zorgen bij je mentor aankloppen. Je ziet je mentor tijdens de mentorles. Maar ook tijdens de vakles.  

Je mentor zorgt er ook voor dat het in de klas goed loopt. Dat iedereen zich fijn voelt en dat jullie als groep samenwerken en respectvol met elkaar omgaan. En als het even niet zo lekker gaat in de groep? Dan grijpt de mentor op tijd in. 

Kortom: jouw mentor is er voor jou. Iemand die je begeleidt, aanmoedigt en helpt om jouw tijd op De Boerhaave zo fijn mogelijk te maken. 
Op De Boerhaave werken we (zoveel mogelijk) met een duo-mentoraat. Zo heeft de mentor nog meer tijd voor jou!

Soms zit je even niet zo lekker in je vel. Dat kan iedereen overkomen. Meestal helpt een gesprek met je mentor al goed. Maar het kan ook zijn dat je wat extra hulp nodig hebt. 

Dan is er de leerlingbegeleider. Samen kijken jullie wat er aan de hand is en wat jij nodig hebt om je beter te voelen. De leerlingbegeleider luistert, denkt met je mee en geeft tips of advies. Soms helpt een paar keer praten al. En als het nodig is, kijken jullie samen wat een volgende stap kan zijn. 
Ook je ouders/ verzorgers worden erbij betrokken, zodat zij weten hoe het met je gaat en hoe ze je kunnen steunen. 

Heb jij dyslexie of dyscalculie? Dan krijg je op De Boerhaave extra hulp die bij jou past. Bijvoorbeeld extra tijd bij toetsen of speciale software die het leren makkelijker maakt. Zo zorgen we ervoor dat jij goed mee kunt komen. 
 
Dyslexie 
Op De Boerhaave krijgen leerlingen met dyslexie extra ondersteuning. De orthopedagoog onderhoudt het contact met ouders.  De dyslexiecoach is het aanspreekpunt voor de leerlingen. Aan het begin van leerjaar 1 volgen alle leerlingen met dyslexie wekelijks een les psycho-educatie. In deze lessen leren zij hoe ze met hun dyslexie kunnen omgaan en krijgen ze praktische handvatten voor het leren bij de verschillende vakken aangereikt. 

Ook in de lessen Nederlands is er aandacht voor dyslectische leerlingen. Zij mogen bijvoorbeeld gebruikmaken van luisterboeken, boeken lenen in een speciaal dyslexie-lettertype en minder boeken lezen voor hun mondeling. Omdat niet iedere leerling dezelfde ondersteuning nodig heeft, staat maatwerk hierbij altijd centraal. Maatwerk biedt de docent naar eigen inzicht of in overleg met de sectie. 

 

 

Tijdens de pauzes kun jij even tot rust komen, gezellig kletsen met vrienden of lekker balletje trappen. Op De Boerhaave zorgen we ervoor dat iedereen een fijne pauze heeft. 

Je mag zelf kiezen of je binnen of buiten pauze houdt. Binnen kun je bijvoorbeeld een spelletje doen of tafelvoetballen. Buiten kun je basketballen, voetballen of pingpongen. Bij onze sport- en speluitleen kun je van alles lenen om je pauze leuker te maken. De uitleen wordt beheerd door leerlingen uit leerjaar 2. Zij regelen alles netjes voor je. 

Natuurlijk willen we ook dat het schoon blijft op de pauzeplekken. Daarom lopen er stewards rond: derdejaars leerlingen die hiervoor speciaal zijn getraind. Zij spreken andere leerlingen aan die bijvoorbeeld afval op de grond gooien. Zo helpen zij, samen met de surveillerende docenten,  om de pauze voor iedereen fijn te houden. 

Samen zorgen we voor een rustige, leuke en schone pauze! 

Vind jij toetsen, presentaties of andere schooltaken soms erg spannend? Heb je het idee dat je blokkeert, terwijl je eigenlijk goed geleerd hebt? Dan kan een faalangstreductietraining misschien helpen. 

Op De Boerhaave kun je zo’n training volgen. Je leert omgaan met spanning en krijgt tips die je helpen om rustiger te blijven tijdens moeilijke momenten op school. De training wordt gegeven door een gespecialiseerde docent, meestal in een kleine groep. In sommige gevallen is ook individuele begeleiding mogelijk. 
We starten een groep zodra er voldoende aanmeldingen zijn. 

Vind jij het soms lastig om voor jezelf op te komen? Of om stevig in je schoenen te staan als er iets gebeurt waar je je niet prettig bij voelt? Dan kan de Rots & Water-training iets voor jou zijn. 

Tijdens deze training leer je beter om te gaan met lastige situaties. Je oefent hoe je stevig kunt staan (zoals een rots) en hoe je mee kunt bewegen als dat beter past (zoals water). Het helpt je om je sterker en zekerder te voelen, in de klas en daarbuiten. 

De training wordt gegeven door een speciaal opgeleide docent. Samen met andere leerlingen werk je aan zelfvertrouwen, grenzen aangeven en respect voor jezelf en anderen. 

Wil je meer weten of meedoen? Bespreek het met je mentor. 

In een klas werk je met veel verschillende leerlingen samen. Hoe iedereen met elkaar omgaat, noem je de groepsdynamiek. Soms loopt dat vanzelf goed, maar het kan ook gebeuren dat het even niet zo lekker gaat in de groep. Bijvoorbeeld als er onrust is, ruzies zijn of als niet iedereen zich veilig voelt. 

Op De Boerhaave hebben we een speciale manier om dan te helpen: het klasse(n)spel. Dit doen we in de gymzaal. Jij en je klasgenoten doen allerlei spelletjes en oefeningen, terwijl er een paar docenten meekijken. Zij letten op hoe jullie samenwerken, communiceren en met elkaar omgaan. Daarna maken we samen een plan om de sfeer in de klas te verbeteren. 

Een aantal collega’s op school is speciaal opgeleid om het klasse(n)spel te begeleiden. We zetten het alleen in als we denken dat het écht helpt om de klas weer in balans te krijgen. 

Op school leer je niet alleen wát je moet doen, maar ook hoe je dat het beste kunt aanpakken. Daarvoor gebruik je bepaalde vaardigheden in je hoofd. Die vaardigheden noemen we executieve functies. Denk aan dingen als plannen, concentreren, jezelf motiveren of omgaan met afleiding. 

In de brugklas maak jij een test die laat zien hoe jij op dat gebied werkt. De uitslag wordt samen met jou besproken. Zo leer je jezelf beter kennen en ontdek je wat jou helpt bij leren. 

Heb je op sommige punten wat extra hulp nodig? Dan kun je begeleiding krijgen. Op De Boerhaave hebben we daar speciale begeleiders voor. Zij helpen je om sterker te worden in de dingen die je lastig vindt. 

Op De Boerhaave is er een paar keer per jaar een HB-café voor hoogbegaafde leerlingen uit alle leerjaren, waar je elkaar ontmoet en gezellig samen spelletjes doet. 

Daarnaast kunnen hoogbegaafde leerlingen begeleiding krijgen als dat nodig is. In elk leerjaar is er een ‘peer group’ waarin je met andere hoogbegaafde leerlingen bezig gaat met studievaardigheden, uitdagingen aangaan, samenwerken en motivatie. Ook is het vanaf schooljaar 2026-2027 mogelijk om een maatwerktraject te volgen, waarin je een paar uur per week aan een eigen project kunt werken. 

Soms heb je wat meer hulp nodig om goed mee te blijven doen op school. Dan kun je ondersteuning krijgen van het Expertisepunt (EP). De medewerkers van het EP helpen jou op weg. 

Lees meer …

Sinds het schooljaar 2019-2020 is De Boerhaave gestart met het  EP+.
Het EP+ is bedoeld voor leerlingen die het onderwijs op havo/vwo- niveau kunnen volgen maar die meer dan gemiddelde ondersteuning nodig hebben (bv leerlingen met autisme). Het EP+ is er voor leerlingen uit de brugklas en het tweede leerjaar. 

Voor leerlingen waarvoor het EP+ passend zou zijn, hebben we eerst uitgebreid contact met de basisschool om te onderzoeken of we de juiste ondersteuning kunnen bieden. Als dat zo is volgt er een intakegesprek met ouders, de leerling zelf en met een medewerker van het EP+ waar we verdere afspraken maken.

Vanuit het EP+ is de samenwerking met ouders, externe hulpverlening en de leerling zelf van groot belang. Er zullen dan ook meerdere evaluatie momenten per jaar plaatsvinden.

 

Ik vond het spannend om naar een nieuwe school en klas te gaan. Op de basisschool ging het niet altijd goed in de groep, maar op De Boerhaave doen ze daar veel aan.
In het begin hadden we twee mentoruren in de week. Daar hadden we het over van alles, over de klas, over hoe je het huiswerk moet plannen, over hoe we met elkaar omgaan en natuurlijk over leuke uitjes met de klas. We hadden de eerste zes weken een speciaal soort gymles waarin we spelletjes deden met de groep. Zo leerden we elkaar goed kennen. We leerden samenwerken en op elkaar vertrouwen. In april hebben we met de hele klas een voorstelling gemaakt. Toen moesten we heel veel samenwerken en dat ging heel goed.