Praktische informatie
Aanmelden
U kunt zich bij onze scholen aanmelden tussen maandag 24 en zondag 30 maart 2025. Dit is de landelijke aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs in heel Nederland voor leerjaar 1.
Vanaf februari 2025 treft u op deze plek een link aan naar het aanmeldsysteem, waarin u alvast een account aan kunt maken.
Uw kind daadwerkelijk aanmelden kan van maandag 24 tot en met zondag 30 maart, 17.00 uur. U ondertekent de aanmelding digitaal met uw handtekening.
Heeft u vragen?
Neem contact op met de schooladministratie van de school waar uw kind voor kiest.
Arkelstein: 0570 504 600
De Boerhaave: 0570 504 640
Het Stormink: 0570 504 660
De Marke Zuid: 0570 504 680
De Marke Noord: 0570 504 680
Leerroute Het Corberic (vrijeschoolonderwijs): 0570 504 680
Het Vlier: 0570 504 620
Vanaf februari 2025 staat hier een link naar ons aanmeldsysteem voor u klaar. In dit systeem kunt u uw kind aanmelden voor leerjaar 2, 3, 4, 5, of 6.
Wellicht ten overvloede: dit is alleen nodig voor leerlingen die nog niet bij Arkelstein, De Boerhaave, Het Corberic, De Marke, Het Stormink of Het Vlier ingeschreven staan.
Als uw kind dus een overstap maakt van de ene naar een andere Etty Hillesum Lyceum school, is opnieuw aanmelden voor schooljaar 2025/26 niet nodig.
Heeft u vragen?
Neem contact op met de schooladministratie van de school waar uw kind voor kiest.
Arkelstein: 0570 504 600
De Boerhaave: 0570 504 640
Het Stormink: 0570 504 660
De Marke Zuid: 0570 504 680
De Marke Noord: 0570 504 680
Leerroute Het Corberic (vrijeschoolonderwijs): 0570 504 680
Het Vlier: 0570 504 620
Hier vind je informatie over de aanmelding van leerlingen voor scholen van het Etty Hillesum Lyceum.
Voor bij je oudergesprekken over de school- en plaatsingsadviezen tref je hier onze KiesKoersKaart voor het schooljaar 2024/2025 aan. Hierin staat precies met welk advies, je uit welke scholen / leerroutes kunt kiezen.
Procesbeschrijving digitale inschrijving
In principe melden ouders hun kind(eren) digitaal aan via de link naar de aanmeldapplicatie onder: Aanmelden voor leerjaar 1. Als het nodig is, kan de basisschool ouders hierbij ondersteunen. Om alvast een indruk te krijgen van de velden die ingevuld moeten worden, kunt u dit document bekijken.
OSO-dossier
Wil je voor medio maart 2024 alle gegevens over je groep 8 leerling in het online Overstap Service Onderwijs (OSO) dossier plaatsen? Uiteraard bespreek je de OSO gegevens over een kind eerst met de ouders, voordat je het dossier aan één van onze scholen verstrekt.
Verplicht:
- Leerling gegevens
- Schoolloopbaan basisonderwijs
- Schooladvies
- Informatie over leerachterstanden
- Resultaten vanaf groep 6
- Overzicht sociaal-emotionele ontwikkeling (uit een gecertificeerd systeem)
- Uitslag IQ test (alleen voor praktijkonderwijs Arkelstein)
Indien van toepassing:
- Onderwijs en ondersteuningsbehoefte
- Verzuimgegevens
- Dyslexieverklaring
- Advies samenwerkingsverband VO Deventer
- Andere relevante bijlagen.
Brochures
Onderwijs
Elke Etty Hillesum Lyceum school heeft een personeelsraad, een ouderraad en een leerlingenraad, waarmee belangrijke thema’s en beslissingen worden besproken. Etty Hillesum Lyceum heeft een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (MR), waarin ouders, leerlingen en personeel uit alle scholen vertegenwoordigd zijn. De MR heeft een aantal rechten, die zijn vastgelegd in de wet medezeggenschapsraad onderwijs. De MR komt iedere maand bij elkaar. Meer informatie over medezeggenschap vind je in de schoolgids.
De notulen en het reglement van de medezeggenschapsraad zijn openbaar voor ouders, personeelsleden en leerlingen. Je kunt de gewenste documenten opvragen bij de secretaris: dhr. Paul van der Laan-Doorn. Hij is te bereiken via
De ouderraad vertaalt het perspectief van de ouders/verzorgers en hun kinderen naar de directie van de school. Wij signaleren en geven advies over gebeurtenissen op school, resultaten, actieplannen en concepten. Ook organiseren we een aantal activiteiten voor de ouders/verzorgers.
Samenstelling ouderraad voor schooljaar 2024-2025:
- Saadet Celik
- Minke Kroon
- Gerben Nijhuis
- Jannie Braber
- Anneke Bayyurt
- Ursela de Lange
- Vacature
Kortom: de ouderraad denkt mee en stemt tot nadenken!
We horen graag jouw mening. Wil je meer weten over de ouderraad? Download hier onze flyer of mail ons via
De Boerhaave vindt de communicatie met ouder(s)/verzorger(s) een belangrijke zaak. We willen ouder(s)/verzorger(s) informeren over tal van zaken, maar we willen ook vanouder(s)/verzorger(s) weten wat hoe zij De Boerhaave 'ervaren'. Het meeste contact zult u als ouder hebben met de mentor van uw zoon of dochter. Dat contact verloopt via telefoon en via de mail. Daarnaast zetten we als Boerhaave de volgende communicatiemiddelen in:
De website
Op de site staat informatie over ons onderwijs en overal allerlei praktische zaken. Daarnaast kunt u ook nieuws vinden op de website.
Ouderportaal
U kunt de prestaties van uw kind volgen via Ouderportaal. Ook kunt u de absentie in de gaten houden en zien of uw kind er (bv) is uitgestuurd.
Tien minutengesprekken
Een paar keer per jaar kunt u een gesprek voeren met de mentor of met een vakdocent van uw zoon of dochter. De Boerhaave vindt het belangrijk om aan te geven dat u niet alleen hoeft te komen als het niet goed gaat. Ook als het goed gaat met uw kind, stellen wij uw komst zeer op prijs.
Informatieavonden
Soms organiseren we een informatieavond voor ouder(s)/verzorger(s). De ene keer betreft het een bepaald leerjaar, een andere keer een bepaalde doelgroep, bv ouder(s)/verzorger(s) van kinderen die dyslectisch zijn.
Nieuwsbrief
Ongeveer vier keer per jaar brengen we een nieuwsbrief uit.
Brieven
Indien we de ouder(s)/verzorger(s) willen informeren over een actuele zaak, dan sturen wij een mail naar de ouder(s)/verzorger(s) van onze leerlingen.
De ouderraad
De Boerhaave heeft vanzelfsprekend een Ouderraad. De raad is voor ons een klankbord, sparringpartner en kritisch oor in één.
Het leerlingenstatuut van De Boerhaave vindt u hier.
In de overgangsrichtlijnen kun je lezen waar leerlingen aan moeten voldoen om over te gaan naar het volgende schooljaar. Klik hier voor de overgangsrichtlijnen van het huidige schooljaar.
De school krijgt van het ministerie geen geld voor extra activiteiten en voorzieningen die buiten het gewone lesprogramma vallen, maar die we wel voor leerlingen en het onderwijs belangrijk vinden. Om deze activiteiten en voorzieningen toch aan te kunnen bieden, vragen we van ouders/verzorgers een vrijwillige bijdrage.
Hier vindt u het gespecificeerde overzicht van de vrijwillige ouderbijdrage van onze school.
Protocollen
De Boerhaave streeft naar een leeromgeving waarin leerlingen zonder afleidingen optimaal kunnen leren en zich kunnen ontwikkelen. Persoonlijke mobiele apparaten spelen een belangrijke rol in het dagelijks leven van jongeren, maar onderzoek toont aan dat ze een negatieve invloed kunnen hebben op de leerprestaties, sociale interactie en concentratie. Daarom hebben we ervoor gekozen om vanaf januari 2025 een beleid in te voeren waarin persoonlijke mobiele apparaten niet meer tijdens schooltijd zijn toegestaan. Wanneer u meer wilt lezen hierover: Klik hier.
In het kort
Mobiele apparaten blijven de gehele dag thuis of liggen in je kluis. Leerlingen moeten hun mobiele apparaten direct na binnenkomst op school naar hun kluisje brengen en deze pas weer meenemen wanneer ze de school verlaten. Deze mogen niet zichtbaar zijn in de school of op het schoolplein. Ook niet in tussenuren, pauzes, lessen of tijdens schoolavonden.
In dit document worden de algemene doorlopende leerlijnen met betrekking tot rekenen binnen het Etty Hillesum Lyceum beschreven.
Wij hebben een reglement voor social media gebruik in school, in de lessen en onderling met elkaar. Wij stimuleren om zowel in de klas, als thuis te praten over wat acceptabel is op het gebied van social media, en wat niet. De afspraken in dit reglement gelden voor alle leerlingen van Stichting Carmel scholen. Zij gaan over gebruik van social media op mobiele telefoons en andere devices.
Zie voor informatie over aansprakelijkheid De Boerhaave.
Heb je een klacht over gedragingen of (het uitblijven van) beslissingen? Informatie over hoe te handelen kun je vinden in de schoolgids.
Wij willen een veilige en prettige school zijn voor alle leerlingen. In het anti-pestprotocol van de school staat hoe we omgaan met pestgedrag en welke maatregelen we nemen. Het aanspreekpunt voor de coördinatie van het schoolbeleid in het kader van het tegengaan van pesten op school is te vinden in de schoolgids. Er staan een aantal makkelijk bereikbare instanties die hulp kunnen bieden, hun contactgegevens zijn te vinden in de schoolgids.
Etty Hillesum Lyceum respecteert de privacy en persoonsgegevens van leerlingen, ouders, medewerkers en anderen. Hoe wij met privacy omgaan, lees je hier in onze privacyverklaring.
Persoonlijke gegevens die u op onze website invult, worden uitsluitend door het Etty Hillesum Lyceum (en de scholen) zelf gebruikt voor het aangegeven doel, zoals informatieaanvragen en het inschrijven voor bijvoorbeeld Masterclasses. Wij houden ons daarbij aan de actuele privacywetgeving. De website van het Etty Hillesum Lyceum bevat soms links naar andere websites. Deze sites kunnen andere privacyregels hanteren. Betrokkene dient hier zelf alert op te zijn voordat gegevens worden verstrekt.
Cookies
Hoe wij met cookies omgaan, lees je hier.
Beeldmateriaal
Onze richtlijnen m.b.t. het maken en gebruiken van beeldmateriaal lees je in de schoolgids.
De scholen van het Etty Hillesum Lyceum vallen onder de onderwijsstichting Carmel.
Het Etty Hillesum Lyceum heeft in het schoolveiligheidsplan beschreven hoe om te gaan met schorsing en verwijdering van leerlingen, strafbare feiten, pesten, grensoverschrijdend gedrag op school, vandalisme, diefstal, geweld, dreiging, seksuele intimidatie, alcohol en drugs, wapenbezit en signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Daarnaast staan er protocollen in het plan, waarin is opgenomen hoe te handelen bij verschillende soorten calamiteiten. Het schoolveiligheidsplan kan ter inzage worden opgevraagd bij het directiesecretariaat. Voor medewerkers van Etty Hillesum Lyceum is het plan te vinden op SharePoint.
Bij (herhaaldelijk) wangedrag kan een leerling door de schooldirecteur worden geschorst. De periode van schorsing is hoogstens één week. Het besluit tot schorsing wordt schriftelijk en met vermelding van redenen door de schooldirecteur aan de leerling en zijn/haar ouders/verzorgers meegedeeld.
Als een leerling zich (herhaaldelijk) ernstig misdraagt, kan de voorzitter van de Centrale Directie besluiten deze leerling definitief van school te verwijderen. Definitieve verwijdering van een leerplichtige leerling gebeurt alleen na overleg met de inspecteur van OCW. Als het besluit tot definitieve verwijdering is genomen, kunnen de leerling en zijn/haar ouder(s)/verzorger(s) binnen 6 weken na bekendmaking van dit besluit bezwaar maken bij het College van Bestuur van de Stichting Carmelcollege.
Contactgegevens Stichting Carmelcollege
Postbus 864, 7550 AW Hengelo
Drienerparkweg 16,
7552 EB Hengelo
074 - 245 55 55
Vakantie/verlof/ziek
1e uur |
8.15 - 9.05 uur |
2e uur |
9.05 - 9.55 uur |
Pauze |
9.55 - 10.15 uur |
3e uur |
10.15- 11.05 uur |
4e uur |
11.05 - 11.55 uur |
Pauze |
11.55 - 12.25 uur |
5e uur |
12.25 - 13.15 uur |
6e uur |
13.15 - 14.05 uur |
Pauze |
14.05 - 14.25 uur |
7e uur |
14.25 - 15.15 uur |
8e uur |
15.15 - 16.05 uur |
Vakantierooster 2024-2025
2024
- Goede Vrijdag
29 maart 2024 (vrije dag voor personeel en leerlingen) - Tweede Paasdag
1 april 2024 (leerlingen en personeel vrij) - Meivakantie
29 april t/m 10 mei 2024 - Tweede Pinksterdag
20 mei 2024 - Zomervakantie
22 juli t/m 30 augustus 2024 - Herfstvakantie
28 oktober t/m vrijdag 1 november 2024
2025
- Kerstvakantie
23 december t/m 3 januari 2025 - Voorjaarsvakantie
17 februari t/m 21 februari 2025 - Goede Vrijdag
18 april 2025 (geen vrije dag voor personeel en leerlingen) - Tweede Paasdag
21 april 2025 (leerlingen en personeel vrij) - Meivakantie
21 april t/m 5 mei 2025 - Hemelvaartsweekend
donderdag 29 en vrijdag 30 mei 2025 - Tweede Pinksterdag
9 juni 2025 - Zomervakantie
14 juli t/m 22 augustus 2025
Is een leerling ziek is, dan dienen ouders/verzorgers hem/haar voor het eerste lesuur af te melden bij de administratie. Ook als uw kind de dag erna nog ziek is, meldt u uw zoon/dochter nogmaals voor aanvang van het eerste uur ziek. Wordt uw kind op school ziek, dan meldt hij/zij zich af bij het meldpunt. Ook een afspraak onder schooltijd met bijvoorbeeld de tandarts of andere specialist wordt vooraf bij het meldpunt doorgegeven.
Ziek melden voor De Boerhaave via 0570 504 640
Scholen kunnen geen toestemming verlenen voor luxeverlof. Extra verlof bij bijzondere omstandigheden kan middels het Formulier bijzonder verlof worden aangevraagd bij de teamleider van de leerling. Als het gaat om een verlof van meer dan 10 dagen behandelt de leerplichtambtenaar uw aanvraag. Zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-14773.html
Als ouders/leerlingen zonder toestemming toch in de aangevraagde periode bijvoorbeeld op reis gaan, overtreden zij de leerplichtwet. De school is dan verplicht om aangifte te doen bij de leerplichtambtenaar