Ecolyceum
Hoge gasprijzen, grondstoffen die opraken, teveel of te weinig water, afval scheiden. Onze wereldbol staat voor veel uitdagingen. Geef jij om de aarde en de mensen die daarop leven? Bekijk deze flyer
Deze vwo leerroute Ecolyceum kun je combineren met je normale atheneum of gymnasium vakken in vier dagen. De vijfde dag is voor projecten over duurzaamheid.
Hoe ziet zo'n dag eruit?
Je krijgt les van één projectdocent in een speciaal lokaal. Er komen gastsprekers en je gaat op bedrijfsbezoek. Je doet ‘veldwerk’, lees: onderzoek, in en buiten school.
In het eerste jaar Ecolyceum werk je aan vier duurzame projecten
Een duurzame ik
Welke rol kan duurzaamheid in jouw leven spelen? We staan stil bij wat ’geluk’ voor jou is. Daarna ga je aan de slag met je voeding, kleding, mobieltjes en energie. Je komt erachter hoe jij je eigen leven duurzamer kunt maken.
Een duurzame wijk
Bij dit project kruip je in de huid van een planoloog en betontechnoloog. Met je klas bedenk je technische en sociale oplossingen voor een nieuwe duurzame wijk. Je presenteert wat je hebt bedacht met een maquette van de wijk, die je samen maakt.
Dan ga je de school uit. Want bij de bouw van huizen wordt beton gebruikt. Betonproductie geeft flinke Co2 uitstoot. Jullie bedenken een nieuw betonrecept met minder Co2 uitstoot. Natuurlijk wil je weten of dit sterk genoeg is. Jouw zelfgemaakte proefstuk beton, ga je testen bij een bedrijf in Deventer.
Kunst en vliegwerk
Ook in dit project werk je veel samen. Je maakt een stadswandeling door Deventer. We leren je kijken naar ons culturele erfgoed, naar kunstwerken, gevelstenen en Jugendstilversieringen. We vertellen je over hoe kunst tot stand komt. Wat vaak over toepassen gaat.
Dit project neemt je ook mee naar Japan. We verdiepen ons in de Japanse cultuur, waar realiteit en fantasie niet helemaal gescheiden zijn. Mensen hechten hier, ook op volwassen leeftijd, veel waarde aan bovennatuurlijke verschijnselen en volksverhalen. Je bekijkt Japanse tekeningen van Yokai (fantasiewezens, die mensen kunnen straffen voor hun daden).
We bedenken een eigen Yokai, die mensen straft als ze niet duurzaam bezig zijn. Daarna gaan we schetsen, tekenen en allerlei materialen uitproberen, zoals aquarelpotloden.
Duurzame landbouw
Je gaat samen nadenken over het opzetten van een eigen biologisch melkveebedrijf. Daar komt natuurlijk veel bij kijken. Je duikt in de rol van melkveehouder én ondernemer. Je realiseert dat je geld nodig hebt om te investeren, maar ook om je kosten te betalen en dat je geld nodig hebt om van te leven. Dit is de economische kant van het project.
Maar het gaat wel om een biologisch melkveebedrijf. Dit betekent dat je een melkveebedrijf wilt runnen dat duurzaam omgaat met dierenwelzijn, biodiversiteit en bodemvruchtbaarheid. Dat is de ecologische kant van dit project.
We nodigen gastsprekers uit die je vertellen over beide kanten. En we bezoeken een biologische melkveehouder in de regio. Deze ‘Dag bij de Boer’ is een echte eyeopener als je uit de stad komt. Je ziet, ruikt en proeft voor het eerst het echte leven op een boerderij. Een ervaring die je niet vergeet!
Ervaring van leerlingen
In het eerste jaar ecolyceum zie ik kinderen enorm zelfstandig worden en initiatief nemen. Ze aarzelen niet om contact op te nemen met mensen en organisaties binnen en buiten school. Daar leren ze veel van, waardoor ze ook buiten de eco-projecten goed voor zichzelf kunnen opkomen. Samenwerken, ontdekken waar je goed in bent en leren buiten school; dat is typisch ecolyceum op De Boerhaave.
Dienke de Gruijter, docent